Hogy tisztázzuk, ha valami nem stimmel? Mielőtt kiakadnánk / lehangolódnánk…

Ellég stop tisztázzuk figyelem stresszoldás

Az ÉAH (Érzem – Akarom – Hajlandó vagyok) módszer a kineziológiából megkönnyítheti a dolgunkat! Lényege és célja, hogy jobban megértsük a problémánkat! Érdemes először megfigyelni gondot okozó helyzetet.

Mik a tények? és Hogy érzem magam azokkal kapcsolatban?

3 kérdést kell feltenni magunknak. Szánjunk időt arra, hogy átgondoljuk, majd megválaszoljuk őket! Egy gyakorlati példán keresztül talán jobban érthető a módszer. Tegyük fel, hogy reggel találkozunk Ború nénivel, aki így szól:
‘Olyan nyúzott vagy! Mi történt?’ Lehet, hogy addig nem is gondoltál erre, de ezek után: ‘Tényleg. Olyan nyűgös napom volt. A Metrót is lekéstem…. ‘ és kezdődik a nem épp építő gondolatokban, élményekben, keserűségben való tocsogás. És ha addig nem érezted magad nyúzottnak, akkor mostanra már nagyon is benne vagy! És sokszor dühösen gondolunk vissza ‘Ború nénire’: ‘Kiakaszt!’ vagy ‘Hogy jön ahhoz, hogy ilyen állapotba hozzon?’ vagy ‘Amikor ezzel jön, legszívesebben orrba gyűrném.’ stb. ki milyen habitusú. De ettől persze semmi sem lesz jobb!

Van építőbb megoldás?

Igen! pl. A figyelem írányítása

Elsőként vedd észre, hogy valami nem stimmel! Figyeld meg a helyzetet – mik a tények? Mit hallottál, láttál…? Aztán vizsgáld meg, hogy az ezekkel kapcsolatos érzéseidet!

É – mit Érzel? 

Hogy érzed magad? Akár milyen testérzeteid vannak? Kellemes érzés tölt el, ennek hallatán? Ha nem, akkor:

A – mit Akarsz? Mire vágysz? (Fókuszváltás!)

Valószínűleg szeretnéd jobban érezni magad! De ha másra tolod az ügyet („Az szeretném, ha a férjem / kollégám / lányom / fiam / főnököm…”), akkor kérdezd tovább magad: „Hogyan érezném magam, ha a férjem / kollégám / lányom / fiam / főnököm… …”

H – Mit vagy Hajlandó tenni érte? 

Egyáltalán hajlandó vagyok átvenni az irányítást és megnézni, hogy én mit tehetek az ügy építőbb kimenetele érdekében? Ez a legfontosabb kérdés és lépés, mert ez jelöli ki az utat! Mintha egy szerződést kötnél önmagaddal.
Ekkor tudatosítod:
“Energiát kell belefektetnem, hogy elérjem a célom!
   Nekem kell megtenni! “- ez kifejezi és elismeri saját hatalmad, tekintélyed!
Néha sokkal fontosabb, hogy milyen érzést akarunk elérni, mint az a mód, ahogy elérjük. Pl. tél közepén úgy vágysz egy kis melegségre és fényre, de a szolit zárva találod. Bosszankodás helyett gondold végig mit tehetsz, hogy elérd a vágyott érzést? Ha épp süt a nap, akkor napozhatsz egy kicsit – jól beöltözve 😉 Vagy otthon bekuckózhatsz egy puha meleg takaróba és világíthatod kicsit a szemöldököd közötti területet zseblámpával.Meglepődsz majd, hogy milyen kellemes hatást érsz el! …

Rádás kérdés: Megéri?

Képzeld el, hogy megtetted és vizsgáld meg, hogy most hogy érzed magad? Teljesült a kívánságod? De legalább a vágyott érzést elérted? Ha nem, akkor indítsd el újra az ÉAH kört – ha kell, akkor többször is! Amíg
tiszta lesz a kép és megvan, hogy mit kell tenned!

Figyelmeztetés! Ez a módszer a helyzetek önmagunkban való tisztázására valók és abban segít, hogy megtegyük, ami részünkről megtehető! Ezek után viszont akár egy konfliktushelyzet megoldása is könnyebb lesz! Sőt lehet, hogy meg is oldódik!
Ha önmagunk helyett másoknak tesszük fel az ÉAH kérdéseit, akkor könnyen okoskodásnak, kéretlen tanácsadásnak… veszik. Azaz inkább akadályozza, mint elősegíti az építőbb kimenetelt.

Szeretnél még többet tudni? Nézz körül képzéseink között <– katt ide!

Szeretettel:
Széplaki Viktória, Viki
Stresszoldás, agyintegráció, képességfejlesztés

FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE ide kattintva – a megnyíló űrlap kitöltésével lehetséges.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Egy kis gondolat “Hogy tisztázzuk, ha valami nem stimmel? Mielőtt kiakadnánk / lehangolódnánk…”