Prefrontális kéreg: tudatosságunk főhadiszállása

A PFK PreFrontális Kéreg, avagy a nagyagy elülső része. Ide csapunk,
ha valamire rájövünk 😉  

A Prefrontális kéreg főbb funkciói

  • különböző eredetű információk egységbe rendezése,
  • tervezés,
  • döntéshozás,
  • új ötletek és gondolatok kitalálásában (új lehetőségek megtalálása),
  • a cselekvés legfelsőbb szintű irányítását végzi
  • jelenlét… 

A Prefrontális kéreg működési zavarának tünetei

  • a bonyolultabb tevékenységek nehézséget okoznak,
  • nehézség a cselekvés elkezdésében és abbahagyásában (gátlásában). Így előfordul, hogy pl. egész nap mozdulatlanul ülnek, ha pedig sikerül őket rábírni valamilyen tevékenységre, akkor képtelenek abbahagyni azt.
  • nehézséget jelent egyszerre több feladat végzése,
  • egymást gyorsan váltó feladatok esetén nehezükre esik a váltakozó feladatokhoz alkalmazkodni,
  • váratlan ingerre nem tudnak reagálni, nem tudják legátolni a már folyó cselekvést,
  • a korábban megtanult dolgokra képesek, de új dolgok megtanulása nehézségeke ütközik.

Stresszhelyzet hatása a Prefrontális kéregre

Amikor a fizikai, mentális, érzelmi vagy spirituális jól-létünk veszélybe kerül, az agy azonnal stresszhormonokat bocsát ki, amik a véráramba kerülnek. Ezek a kémiai anyagok a vérellátás nagy részét a mellkashoz és a nagy izmokhoz  juttatva, az „üss vagy fuss” reakcióra készítik fel a testet.
Az agyban is hasonló folyamatok zajlanak le:
az agy azon részei felé irányul a vérkeringés, ami a túlélésért felelős. Tehát testünk és agyunk minden része a reagálásra készül fel – pl. ’Menekülés, vagy Zsákmány megszerzése’. Emiatt viszont esély sincs a tudatos, jelenbeli átgondolásra, mely lehetővé tenné a legjobb, de legalább jobb megoldást (PFK: Prefrontális kéreg). Ennek tipikus esete, amikor tudjuk, hogy mit és hogyan kéne tennünk, de egy akció közepén képtelenek vagyunk rá! ,

A stresszoldásnak ezért van olyan fontos szerepe, és ezért kéne az alapjait – akár már az ovikban, de – az iskolákban mindenképp oktatni. Feszült időszakban – főleg, ha ez szinte állandó jelenség – érdemes beépíteni életünkbe stresszoldó technikákat.

Gyakorlat a PFK zavarának helyreállításához

Homlok tartása* és lassú, egyenletes mély légzés. *Fedjük le a tenyerünkkel a homlokunkat és tartsuk itt addig, amíg lüktetést, pulzálás nem érzünk, ill. amíg megnyugszunk.
Ilyenkor arra ösztönözzük agyunkat, hogy a vérkeringést átirányítsa erre a területre. Ennek hatására pl. a túlélési érzelmi központ által lekapcsolt homloklebeny ismét aktivizálódni kezd.

Ha mindez nem elég, akkor igénybe vehetjük stresszoldó szakember segítségét is.

Szeretettel:

Széplaki Viktória, Viki
Agyintegráció, Stresszoldás, Képességfejlesztés…

Elérhetőség

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük