Amygdala

Egyik fontos érzelmi központunk, melyet vagy vészhelyzet, vagy „zsákmánylehetőség” aktivál. Az agy folyamatosan pásztázza a környezetet és riaszt, ha valami veszélyesnek tűnik (fizikailag, lelkileg vagy szellemileg), vagy ha valami számunkra fontos dolog válik elérhetővé. Az utóbbi esetben a jobb teljesítményt is elősegítheti ez a mandula alakú „magocska” – pl. verseny esetén, vagy amikor a buszt szeretnénk elérni 😉 Negatív stressz esetén viszont a beinduló „üss vagy fuss” reakció miatt izomfeszülés, merevség, darabosság (minden értelemben ;), arrogancia, rá-rámozdulás jellemezhet minket. Sokszor úgy érezzük, hogy kicsúszik a kezünkből az irányítás – csak reagálunk valahogy, amit később általában megbánunk.

Mit tehetünk ilyenkor az egyensúly visszaállítása érdekében?

Amygdala 3d agy Stresszoldás

Vehetünk pár jó mély levegőt, ihatunk legalább 1 pohár vizet, pár percre elvonhatjuk a figyelmünket a stresszt okozó helyzetről (pl. egy kellemes zenével, valamilyen mozgással – tai-chi, jóga, de akár egy kis lépcsőzés, vagy séta is jó…) … Egyéb gyakorlatok a Gyorssegély rovatban találhatók! Ezek jó eszközök lehetnek pl. „nem akarom”, „nem szeretem” hangulatba fulladt tanulás során, vagy vizsgadrukk esetén is, hiszen az Amygdala sajnos ilyenkor blokkolhatja a szomszédjában lévő, rövid távú memóriáért ill. a megtanult dolgok felidézéséért is felelős Hippocampust.

Az amygdalának – a fentieken kívül – hatása van még (többek között) az alábbi funkciókra is

  • érzelmeink szabályozása (mi jó számunkra és mi nem az)
  • menstruációs ciklus
  • hímivarsejtek mennyisége és mozgékonysága
  • szexualitás és szexuális viselkedés
  • ferromonkibocsátás, mennyire érezzük magunkat vonzónak… stb. Ezek zavara utalhat az Amygdala egyensúlytalanságára.

Láthatjuk, hogy amilyen pici olyan nagy hatású az életünkre ez a kis agyi mag. Ráadásul minél stresszesebb az életünk, annál jobban igénybe van véve. Hosszas túlterheltsége okozhat kedvetlenséget, akár depressziót, vagy kóros félénkséget is. Ilyenkor mindenképp érdemes szakemberhez fordulni! Persze nem kell eddig várni! Megelőzhetjük a komolyabb tüneteket évente 1-2 stresszoldással ( munkám során szinte minden alkalommal „kiengedjük a túlnyomást” ebből a kis magocskából és persze a többi, feszültséget okozó területtel is foglalkozunk).

Ha hasznosnak találtad cikkem, akkor kérlek, oszd meg másokkal is. Köszönöm.

Szeretettel:

Széplaki Viktória, Viki
Stresszoldás, agyintegráció, képességfejlesztés

Elérhetőség

FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE ide kattintva – a megnyíló űrlap kitöltésével lehetséges.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Egy kis gondolat “Amygdala”